[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Köp aldrig djur från djuraffärer

Kategori: Alla samlade verk, Små djur med svansar

Det var dagen innan skärtorsdagen i fjol som jag fick för mig att gå in i djuraffären nere på hörnet. Längst inne i butiken har de husdjur i form av fåglar, ödlor, fiskar, hamster, ibland kaniner och massor av gerbiler. Jag satte mig bredvid gerbilburen och tittade på de små liven en bra stund. I akvariet fanns det både små och större kullar, och flertalet "mammor".
 
"Vill du hälsa på dem? De kan behöva lite människokontakt och jag hinner inte med alla djur mer än att byta i burarna."
 
Jag lyfte på nätlocket och stoppade ner handen. Min syster ringde i telefon och jag berättade var jag var.
 
"Jag vill ha en sån!", säger jag.
 
"Men köp en då!", säger hon.
 
Jag springer i väg till kassan och hör mig för. Det visar sig att gerbiler inte blir speciellt tama så jag passar på att fråga om råttor. Butiksmannen säger att han inte har några på "lager" för djurens skull, men att han kan beställa om jag önskar. Det gör jag. Jag önskar två!*
 
Några veckor senare är det dags. Jag har vid det här laget varit i butiken flera gånger och frågat efter min leverans, men det tog längre tid än förväntat. Men den här dagen stod där en liten trälåda, delad i två, med nät på sidorna. På ena sidan fanns en hamster och på anda sidan - Ruth och Hilda. Butiksmannen sa att den ena verkade vara lite förkyld men att det kan gå över på någon dag, annars skulle jag komma tillbaka.
 
 
Hilda förblev förkyld. Nu är hon snart ett år och nyser fortfarande ibland, men jag fäste mig så klart vid henne och kunde inte lämna tillbaka henne. När Ruth sedan blev könsmogen ändrades hennes personlighet en aning. Hon började nafsa och blev ganska orolig. Vid midsommar lämnade råttorna hos mamma för en kortare semester. När jag återfick dem hade de båda bytt färg på pälsen till betydligt ljusare samt att de båda hade en ljust brunröd fläck på ryggen, ungefär på samma ställe. Jag var helt övertygad om att mamma färgat sitt hår och att flickorna får färg på sig, men mamma hävdade nej. Att detta var första tecknet på en kronisk obotlig luftvägssjukdom, visste jag självklart inte då.
 

Tiden gick och Hilda fortsatte att nysa. Strax innan Alla helgonahelgen upptäckte jag små sår i Hildas nacke. Jag visste inte då att hö kunde ge råttor parasiter om det inte varit fryst innan. Det blev veterinären, medicin samt en dyr räkning
 

Nu är skabben borta. Vad passar bättre då än mycoplasma. Mycoplasma är en sjukdom som djuren tycks ha latent men de flesta klarar si ifrån. Djur med sämre immunförsvar löper dock större risk att bli angripna av dessa bakterier. I värsta fall blir den kronisk. Bakterierna angriper bland annat luftrören och lungorna, men även öron och ögon. Ur bland annat ögonen utsöndras ett sekret som blev rött vid kontakt med syre. Det ser obehagligt ut, men djuret kan repa sig tydligen. De där fläckarna jag upptäckt på deras ryggar var första tecknet på sjukdomen. Eventuellt bröt mycoplasma ut av en sån enkel sak som stress av miljöombytet. Fläckarna hade kommit av saliven när de tvättade sig.
 
Ruth och Hilda är typiska exempel på varför man inte ska handla djur i djuraffärer. Deras ras kallar Roan, vars namn kommer av den gen som bleker råttans päls vid varje pälsbyte. För många år sedan var rasen mycket populär och därför avlades det mycket på den. Idag befarar man att rasen är sönderavlad, mycket på grund av att för nära släktingar har parats. Precis som med människor gör detta att genetikproblem uppstår. Roans har även problem med blodkärl och det händer att psyket är instabilt. 
 
"Jag brukar inte plocka ut hanarna utan låta de få vara kvar för då blir det fler, och det är mysigt!"
 
Så sa butiksmannen om gerbilerna. Tyvärr tror jag inte att gerbilhanarna förstår att de parar sig med sin syster, mamma eller kanske rent av sin egen avkomma. Då uppstår detta, och dessa människor ska kalla sig djurskötare.
 
I förra veckan köpte jag, via en privat uppfödare, två små flickor - Edda och Barbro-Blå. Ett av deras syskon byttes mot en annan hona från Skåne just för att släktskap djuren emellan ska elimineras. 
 


Det är skillnad på djurskötare och djurvänner...
 
 
 
* När det kommer till råttor eller nästan vilket djur som helst, bortsett från hamster, bör de alltid ha en kamrat eftersom de är flockdjur och trivs bäst med sällskap.
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Nina säger:
    2014-01-29 | 10:37:57
    Bloggadress: http://ninni87.blogg.se

    Hej! Jag läste på en blogg, eller om det var ett forum, att du skulla fira med tårta den första kommentaren du får. Bjuder du? Haha ;)

    Söta små djur du har!

    Svar: Im a woman of my word! Klart jag buder på tårta!! Vad rolig jag är som mutat med det? Var kan jag ha skrivit något sånt :)

    Ja visste är de söta!!!
    Annabelle

  • Viktoria Eriksson säger:
    2014-02-21 | 00:15:18
    Bloggadress: http://blackbuffalo.se

    Åh vilka fina råttor! Jag som till och med har en lätt råttfobi måste säga att dom såg riktigt härliga ut!! :-)

    Svar: Hej Viktoria! Åh vad glad jag blir! Du ska bara veta hur många som känt precis som du som efter en minut blivit helt såld. De här tjejorna är magiska! Väldigt roligt sällskapsdjur :) vad kul att du skrev och vad kul att du gillade dem. Det ska jag hälsa dem :) hihi
    Annabelle

Kommentera inlägget här: