[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Stjärnfall

Kategori: Alla samlade verk

Annabelle, tänk snabbt!

Jag känner hur missen går rakt över huvudet.
Hade jag bara varit beredd hade jag säkert fångat den.

Men åh! Du hade ju världens chans! Jag praktiskt taget gav den till dig!

 

 Det sägs att pengar är djävulens påfund. Jag vill mena att det finns en hel del saker att tillägga på den listan. ’Status’, för att ta ett exempel, kommer helt klart på en stark andra plats, enligt mig. Kanske kommer även just status först på listan över de mest ologiska uppfinningar vi uppfunnit. Första platsen delas självklart med rasism, egoism och andra nedvärderande ideologier vi bär på, men jag tror dessa grundar sig i en omättad snedvriden människosyn – nämligen status, att sätta ett värde på människor. Ibland går det helt åt pipan. Någon får för mycket status och blir en kändis. Det behöver inte ens komma av något gott!

Som kändis kan jag tänka att det är lätt att trampa fel i pressade situationer. Det gäller någonstans att hålla huvudet kallt och komma ihåg vad en egentligen står för. Värderingar. Magkänslan. Empati. Förnuft. Allt är som bortblåst när du får strålkastaren rakt i ansiktet. Och trots rädslan för att trampa fel växer liksom ett begär efter mer strålkastarljus. Här kommer ett sidospår men, en film som gestaltar detta riktigt bra är ”Sagan om ringen” och Smegols begär till ringen.

Jag skrev ett avsnitt om Caitlyn Jenners mod att träda fram i en värld omgiven av förakt mot skillnader. Jag skrev även om besvikelsen över hur Alex Schulman ”testade” att provocera för belöningen likes. Enligt mig, tog han liksom ett steg utanför sina värderingar. Alla vet att det är taskigt men vill ändå åt uppmärksamheten som detta belönas med. För mig genererade detta avsnitt skyhöga läsarsiffror, vilket gjorde mig lyrisk och, även jag, kände mig sedd.

”Mamma! Jag kommer nog behöva vika ut mig på bloggen för att underhålla mina läsare. Eller eventuellt lägga upp bilder på mig själv med dyra klockor och coola väskor.”

Mamma suckar. Hon vet att jag skojar, men det säger ändå något om den tid vi lever i. Det som attraherar folkmängden mest är bloggbråk, nakenbilder och skandaler. Samt status! Jag är riktigt dålig på alla de sakerna. Jag är nog mer av ett stjärnfall – svår att upptäcka, varar i högst någon sekund och ointressant en minut senare. Blinkade du är chansen stor att du missade mig.

 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Jeppson säger:
    2015-06-06 | 23:14:18
    Bloggadress: http://jeppsontycker.blogg.se

    När man kommer till den punkten att man behöver trycka ner någon annan för att lyfta sig själv bör man definitivt ta sig en funderare över vad man håller på med. Schulmans utspel gav en riktigt dålig smak i munnen.

    Grym blogg detta fortsätt så :)

    Svar: Tack Jepsson! Självklart ska inte en sak definiera en människa, men nu börjar det ena kontot tyngas mer än det andra vad gäller herr Schulman. Dags att börja visa lite ödmjukhet nu tycker jag. Tack igen! Jag blev superglad <3
    Annabelle

Kommentera inlägget här: