[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Vem tar djurens parti när det finns chans till spektakulär invigning?

Kategori: Alla samlade verk

 

Det måste ju finnas någon som bryr sig inom "Stockholms kulturfestival".
Någon som begriper att allt har ett pris. Att allting kommer av något.

Jag är vegetarian sedan snart 3 år. Jag ville redan som barn bli vegetarian när jag förstod att ett liv ska slockna frö att jag ska njuta av köttet, men hade svårt att få ner grönsaker. När jag sedan många år sedan funderade kring djurhållning och slakt begrep jag att jag aldrig ens skulle kunna ha ihjäl en fisk som jag själv fiskat upp ur sjön. När den insikten kom kände jag mig hycklare. Jag hade inte själv modet att döda, men åt gladeligen kött. Efter att jag sett timmar av klipp där djur utsattes för taskig djurhållning och plågeri vaknade jag. Jag förstod att jag aldrig behövde betala det pris som köttet egentligen kostade.

  Idag försöker jag att vara vaken och medveten. Jag väljer bland råvaror efter bästa förmåga vare sig det rör sig om mat, kläder eller andra produkter. Vi lever idag på 2000-talet och kan inte värja oss från all information som dundrar emot oss hela tiden. Att fjädrar kommer från djur- det har inte undgått någon. Jag ser inte ner på den som använder duntäcke, dunkuddar eller jackor. En får liksom välja sina strider. Men att ni köpt in ton med fjädrar som slitits av djur, säkert fortfarande levande, till vad jag bara kan gissa ett ovärdigt billigt pris... Det måste ju finnas någon hos er som tänker på konsekvenserna? Någon som begriper var detta kommer ifrån?

  Min fråga till er är hur ni tänkte? Hur rättfärdigar ni att köpa in något som kräver ett sådant oerhört djurplågeri, för att sedan bara kasta ut detta på stadens gator och torg? Vilket slöseri med lidande.

  Jag befarar att det kommer en offentlig ursäkt från er - jag kräver det - men det är självklart inte nog. Idag är det väldigt populärt att klimatkompensera för sitt företags utsläpp. Max Hamburgare gör detta till 100 % sägs det - Fantastiskt! Om detta stämmer till punkt och prickar har jag ingen aning om, men de tycks vara medvetna om deras egen kostnad. Jag anser att en ursäkt från er inte är nog. Det kräver att ni har en person med sammet i munnen som formulerar ett par fina välvalde ord, men detta rättfärdigare självklart ingenting för de 1000-tals djur som plågats och dött på grund av er invigning. Att rada upp beslutfattarna kring denna idiotiska ide och utlova piskrapp kanske vore något som närmare sig likbördigt, men det är både olagligt och omodernt.

  Min idé som gynnar framtiden för djuren samt er förening är att ni tar ställning emot djurplågeri. Att ni sätter er in i konsekvenstänket utanför ert kontor. Att ni slutar att blunda för vad kostnaden blir för era val. Ni har inte nått dit förrän ni känner en oerhörd skuld.

  Ett ton fjädrar kommer från någon. De slets av tusentals liv. De som överlevde tortyren kommer få gå igenom den igen, och igen, och igen... Tills det att de skonas med döden. Ett ton fjädrar... Till vilken nytta?

  /Annabelle

 

Klicka gärna på bilden för sydsvenskans artikel från 2009

 
Kommentera inlägget här: