[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Präktig, Monica Lewinsky & Slut shaming

Kategori: Alla samlade verk

Jag har nyligen lärt mig att jag är präktig. Det var min kollega som sa det. ”Sluta vara så himla präktig hela tiden.” Sen skrattade hon. Jag skrattade med henne, men var ändå lite chockad. Jag är inte präktig. Inte någonstans. Men för säkerhets skull, och för att försöka förstå vad det var hon ansåg var just präktigt med mig googlade jag ordets synonymer. Jag tänkte att det brukar dyka upp flera olika ord och att jag kanske skulle se tydligare vad det var hon såg i mig som förtydligade ordvalet präktig. Plötsligt klarnade det. Idag skriver jag under på att jag antagligen är aningen präktig, och väljer, trots ordets antydan, att ta tillbaka den positiva betydelsen.

Exempel på min präktighet, enligt mig, är när jag – oftast sist av alla – tar del av något som för mig blir så stort att jag måste ut och predika om det. Exempel på det är just nu; Monica Lewinsky. Så för dig som missat denna kvinnas öde; hur hon hängdes ut i media, hur hon drogs i smutsen värre än USAs mäktigaste man som även var gift, hur hennes liv för alltid förändrades efter hennes 22 år i livet… Snälla se detta klipp. Ge henne det. Må den som är utan skuld slippa se klippet. Ni andra: Plugga in lurarna (eller höj volymen). Klicka på länken. Ge henne din uppmärksamhet. Och förhelvete… ställ dig upp och applådera när hon är klar.

Monica Lewinsky – Jag ber om ursäkt för min okunskap, ignorans och patriarkatstyrda hjärna. Det ska bli ändring från och med nu. Vi måste lägga av med denna nedrans SLUT SHAMING! Speciellt vi tjejer.

Sluta! Sluta nu! Bara gör det!

 

#notetoself

 

Klicka på bilden

 
 
För dig som söker en förbaskat bra bok på ämnet, rekommenderar jag:

Katarina Wennstams Flickan & Skammen
(finns på storytel)
 
 
Katarina, tack för denna fantastiska bok!
 

/Präktig

 
Kommentera inlägget här: