[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Den när jag skämde ut mig för Lea Michele

Kategori: Alla samlade verk

Jag skriver det här för min skull, precis som jag gör med allt jag skriver. För min skull, för att jag ska minnas, för mig var det värt något.
 
För ett år sedan i juni åkte jag till Usa med en vän. Vi hyrde en bil i San Fransisco och lät motorn spinna. Vi beslutade oss för att strunta i GPS:en eftersom det tillkom en kostnad på ca 1000 kr om dagen.. "Äh, det måste väl finnas skyltar...", tänkte vi och drog igen dörrarna. Vi tog Highway 1 från början till slut och njöt av vad den nya världen hade att erbjuda. Volymen var på max, taket var nerseglat i bagageluckan och solbrillorna var på. En dröm som blev verklighet för mig. 
 
Jag hade drömt om USA så länge jag kunde minnas. Jag minns att jag och min kompis Jesse brukade drömma oss bort och föreställa oss honom som basketproffs i Chicago bulls och jag som skådis i Kalifornien. USA var en dröm vi delade ett tag. Om Jesse hade blivit en basketstjärna får vi aldrig reda på. Jag vill gärna tro det, men plötsligt en måndag i mars år 1998 ringde hans pappa till oss och pratade med min mamma medan jag gjorde mig i ordning för skolan. Jesse var före mig i ringlistan som utgick efter efternamn och mamma bad mig hälsa att Jesse inte skulle komma till skolan den här dagen. Varken jag eller mamma visste då vad som hänt kvällen innan. Men jag förstår idag att Jesses pappa måste ha varit i chock efter att förlorat sin son i en trafikolycka, men att han också kanske fortfarande kände Jesses närvaro och därmed ansvaret att berätta att han inte skulle komma till skolan mer. Nu har det gått 16 år, mer än halva mitt liv, och jag kan fortfarande känna hans doft och höra hans skratt i minnena.
 
Drömmen om USA bestod. Kanske blev den till och med starkare eftersom jag fick bära drömmen för oss båda. Så en dag, när jag var 17 år och det började kännas trångt hemma, frågade min bror mig om jag skulle våga åka om jag fick chansen. Han sa något i stil med "är det någonting jag ångrar så är det att jag aldrig tog chansen att göra en sån där resa". Han frågade mig om jag ville - på riktigt - för i så fall skulle han kippa in med pengar.
 
Min bror har alltid haft ett otroligt inflytande på mig. Han har alltid kontroll och vet så mycket. Det var han som drog ut min första tand på hotelltaket på Sicilien, han som lärde mig att cykla på en grusig fotbollsplan ("kan du cykla på det här underlaget kan du cykla vart som helst") och han som köpte den blåa moppe till mg i 15 årspresent. Vid ett tillfälle hoppade han ner i motorbåten då min andra bror skulle köra mig i gummiringen bara för att han bleev orolig att det skulle gå för vilt till annars. Sån är min bror, en riktig Jonathan Lejonhjärta. Även i detta fall tystade han, med sitt säkra inflytande, ner min oro och mina rädslor inför att bo hos en annan familj, i ett främmande år, i ett år, genom att bara vara min bror. Tack för det, om du någonsin läser detta!
 
Jag flyttade till USA och bodde där i nästan ett år. Det var året efter att tornen föll. USA kändes förändrat, trots att jag aldrig tidigare varit där. Jag älskade det samtidigt som jag upplevde allt som en låtsasvärld. Ingenting spelade någon roll, för en dag skulle jag vara hemma igen, och då var allt som hade varit borta igen.. Som om det aldrig funnits.
 
Precis det hände den här sommaren som jag började berättelsen om. Vi åkte igenom städer, längst kuster och såg solnedgångarna försvinna ner någonstans över horisonten. Dagarna gick och vi hade det bra. Jag hade en lista med "must do's" för varje stad. Flest punkter hade L.A-listan så klart. Vad som kan vara värt att veta är att just nu i tiden var jag ganska förtjust i "glee" och Lea Michele. Något annat nämnvärt, i denna story, är att Lea Michele är, inte bara vegetarian utan, vegan. Detta har hon predikat om en del i media och även vilka restaurangen hon uppskattar på grund av detta. Detta hade jag självklart snappat upp. Tre besök tog det innan vi, på min sista dag på resan, möttes. (Dianna Agron var där vid ett tidigare besök)
 
Jag skulle bjuda Brendon och Marta på lunch. Nu är det inte varje dag tre stycken hungriga köttätande personer känner sig manade att uppsöka en veganrestaurang, men med viss övertalningsförmåga lyckades jag få till ett besök på Real Food Daily. Vi valde att sitta på uteserveringen. Vi åt, vi drack och vi betalade notan.. Ingen Lea. För att kunna lämna restaurangens uteservering var vi tvungna att gå igenom restaurangen, alltså in igen. Jag går sist och snappat upp ett:
 
"Thank you! Thats so sweet of you!"
 
Jag stannar upp, förstelnas och ser det långa mörka håret i en sidotofs försvinna ner över tjejens axel Hon sitter tillsammans med Jonathan Groff och hans pojkvän, med ryggen mot mig, och tackade precis mamman och dottern som vänligt sagt något till henne. Jag springer ut efter Marta och skakar. Jag minns att jag inte hann säga något innan hon svarar något i stil med: "Är hon där inne? Var det hon jag såg..?"
 
Det som händer nu tillhör inte mina stoltaste ögonblick i livet direkt. Jag beslutar mig för att gå in på toaletten, låtsas som att jag upptäcker henne på utvägen och ta min chans då. Väl inne på toaletten kör jag ett ganska amerikanskt pepptalk till mig själv. Jag slår mig själv på kinderna och övar på vad jag ska säga. Runt, runt for allt i huvudet. Det blir kaos, så klart! Jag borde bara tagit upp kameran, tagit en bild och sprungit. Nej, jagskulle minsann skämma ut mig.
 
"Hi! Ahm, excuse me but I'm a huge fan. May I please take a picture with you?"
 
"No, cause you see, I'm having lunch with my friends now.. so sorry"
 
 
Nej?! Jag hade inte förväntat mig ett nej.
Så plöstligt tappar jag bort mig i mitt manus och...
 
 
"Oh, Okey.. Ahm, yeah cause I'm from Sweden and I'm only here on vacation.
Im going back tomorrow and I've been looking all over for you..."
 
"You've been looking for me....?"
 
"No not like that but I guess you live somewhere here..
Okey, but thank you. Bye!"
 
Det var en ganska moloken Annabelle som lämnade den restaurangen kan jag säga. Det värsta var att sekunden efter att jag sagt ordet "bye" och lämnat bordet hör jag hur de tre brister ut i skratt. SÅ pinsamt! Men, jag har träffat Lea Michele och nu när historien är nedskriven så behöver jag inte vara rädd för att glömma den. I värsta fall finns det väl människor i min närvaro som kommer påminna mig efter detta bekännande... 
 
En liten hyllningsfilm förtjänar hon ändå, även om det var precis där och då som min förtjusning av Lea började avta.
 
Klicka på bilden 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • nitiz.blogg.se säger:
    2013-12-31 | 11:41:59
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Typiskt! Det är en sån gång man önskat att man kunde va lite snabbtänkt bara le lite tillgjort och säga något i stil med: oh thank you, now I know that I don't want it anyway!!

    Svar: Åååååh, vilken fantastiskt kommentar. Jag önskar jag kunde gå tillbaka i tiden och smacka till med den kommentaren! fanken va bra!! Gott nytt år!!
    Annabelle

  • nitiz.blogg.se säger:
    2013-12-31 | 13:34:29
    Bloggadress: http://nitiz.blogg.se

    Jag är inte så snabbtänkt, även om jag önskar det. Det är ju ofta lättare att komma på vad jag skulle sagt i efterhand..
    Gott nytt år!!!

  • Classy säger:
    2015-05-21 | 19:35:27
    Bloggadress: http://classy.blo.gg

    aaw stackare, fan va elak hon va..sjukt bra skrivet btw

    Svar: Tack söta du! Vad glad jag blir! Jag blir uppriktigt sagt så väldigt glad att jag till och med ler med hela ansiktet! Tack... Och ja! Så dåligt att hon inte kunde tagit en bild. Hon rasade ganska många våningar i superlativ-skalan efter det faktiskt! Kram till dig!
    Annabelle

Kommentera inlägget här: