[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Kvinnans dag vs. Mannens år

Kategori: Alla samlade verk, Tankar om nutid

När jag var yngre brukade jag köpa en ros till min mamma på fredagar. Det började säkert med en 'alla hjärtans dag'-gest som fortlöpte ett tag till. Efter skolan tog vi, jag och klasskamraterna, vägen genom centrum och tittade i affärer. Då hände det som sagt att jag köpte en ros till min mamma. Om jag inte minns fel ska internationella kvinnodagen också infallit på en fredag under denna period.
 
Idag är det Internationella Kvinnodagen. Kvinnan har fått en dag om året då vi alla ska tänka på hennes kamp lite extra. Vi ska se till hennes värde och respektera henne, just denna dag. Jag tycker att denna dag är fantastisk och symboliserar något vackert, men jag kan inte låta bli att fråga mig vem som äger resterande dagar om året? Kvinnan, eller alla kvinnor i hela världen, har fått en dag att samsas om.
 
Den sista tiden har ensamheten pockat på uppmärksamhet i mitt liv. Jag vet inte om ensamheten egentligen bara är en förklädd biologisk klocka som vill göra sig påmind, tick tack, tick tack. Vilket fall gjorde jag som så många andra och loggade igår in på ett sånt där forum som fungerar som mötesplats för singlar. Ganska direkt fylls brevlådan av diverse främlingars ansikten bredvid en liten rad av text. Jag svarar i stort sätt aldrig på mail från någon utan bild. 'Ögonkontakt', för mig, är ett måste. Men denna gång sänkte jag ribban.
 
Vi hann skriva två omgångar med brev till varandra. Han frågade vad jag letade efter i mitt försök på sidan. Jag förklarade i min tur: 

 "Jag tror att det här är ett helt galet sätt att finna kärleken. Den grundar sig på mer, och fler, intryck är vad detta skrivande tillåter. Då tänker jag på typ röster, humor, kroppsspråk, och div. Men jo, min anledning, liksom många andras är väl att hitta någon att dela mitt lilla liv med. Hur omöjligt det än känns härinne."
 
När jag fick svar på vad han sökte avbröt jag ganska direkt, och tog ner dialogen på en avslutande nivå. Detta kopplade han inte utan svarade istället ingående med detaljer han uppskattade sexuellt. Sista raden löd: 
 
"hur är du? & vart får man komma?"
 
Den här personen får mig att tappa hoppet direkt. Idag är det internationella kvinnodagen, år 2015, och jag får frågan efter fem korta meddelanden 'vart MAN får komma på mig'? Förlåt, men MAN får inte komma på mig. För att förstå min reaktion måste du förstå vad ordet MAN, i sammanhanget, betyder. Det betyder inte du, utan människor i allmänhet. Jag är ingen allmän docka som MAN får komma på. 
 
Varför fungerar män så här? Och ja, jag skriver män för jag har ALDRIG fått denna fråga från en kvinna, men åtskilliga gånger från män. Hur kommer det sig att män som är överrepresenterade i fängelser, i brottsfrågor, i krig, i förtryck, i terror och i allt hemskt som sker i världen får äga de resterande dagarna av året? Kvinnan fick den 8e mars, en dag att tänka på sin kamp, sitt värde och sin respekt. Männen fick resterande dagar och trots det lyser just dessa frågor med sin frånvaro.

 

KOMMENTARER:

  • daniellalopez.blogg.se säger:
    2015-03-10 | 14:54:16
    Bloggadress: http://daniellalopez.blogg.se/

    Tyvärr de är en sånn värld vi lever i som måste få en ändring!

    Svar: Visst är det tragiskt! Ja, förändringen når vi ihop. Vi måste gemensamt sätta gränser och börja respektera varandra. Tack för att du tog dig tid att läsa!
    Annabelle

Kommentera inlägget här: