[Valid RSS]

I väntan på något nytt

I-landskrig

Kategori: Alla samlade verk, Hang-ups, Tankar om nutid

 
 
Det här med näthat har verkligen exploderat under de senaste åren. Problematiken kring det tycks ha följt samma utvecklingskurva där fler och fler drabbas likt smittan av ebola. Det där kanske var en okänslig liknenlse på sätt och vis, men precis som i fallet med den livsfarliga sjukdomen där närstående också faller offer tycks den som försöker hjälpa den som hamnat i nättrubbel få sig en rejäl känga också. Ja, jag är åter i tankarna angående Adam Tensta.
 
Igår laddade Adam upp en bild som beskrev hans första möte med Lidköping. Jag blev så fruktansvärt trött. Inte på Adam. Jag blev trött på människors omogenhet och vilja att starta krig. Med risk för att falla offer ställde jag mig bredvid Adam och gav sympati. Jag var fullt beredd på att jag gav mig in i leken som sällan leder till att någon vinner. Den där leken som även Soran Ismail har bestämt sig för att delta i. Den som handlar om att ta ställning och försöka gnugga av lite antikroppar på en redan infekterad person. Jag svarade Adam så här:
 
 
Ganska fort efter mitt svar blinkade det till på min mobilskärm. Jag blev upplyst av en annan av Adams följare att "Människan har en frivilja". Svaret var kort och koncist. Jag tolkade det som att personen menade att en får göra, säga och tycka som en vill. Delvis är det sant, och det har vi yttrandefrihetslagen att tacka för. Den som tillsammans med mycket annat, gör Sverige till ett vackert och unikt land. Men lagen godkänner inte att brott, och kränkning i form av ord är brott. Jag passade på att fråga hur personen i fråga tänkte kring det och fick detta till svar:
 
"Rasism är ett krig ingen kan vinna. Det har funnits och kommer alltid att finnas. Hoppas verkligen inte att du eller någon annan här, tror att ni kan bekämpa rasismen här på Adam Tenstas insta. Genom att ni rustar upp er och ger de svinen uppmärksamhet så leder till att fler och fler människor börja tycka illa om människor med andra kulturer. För det är precis så hela detta ideella samhälle fungerar. Uppmärksamhet."
 
Ett svar som alla andra. Ganska hopplös syn på en nutid-, dåtid- samt framtidsfråga. Varför ta striden? Varför lägga krut på rasismen? Varför ens försöka? Den har alltid varit där, vi ser inget stopp på den och att föra debatten på instagram.., hur oseriöst är det? Vi det här laget har andra börjat uppröras av hens formulering och börjar kasta ur sig en del käftande. Jag gör ytterligare ett försök (varning för en del text nu):
 
"Intressant hur du tänker. Det låter nästan som att frågan inte ska tas upp eller talas om för att den är omöjlig att förändra. Jag håller med dig om att rasism funnits och kanske alltid kommer finnas för att det handlar om att inte känna alla människor. Att vara skeptisk, kanske rädd, och ifrågasättande till saker du inte känner igen. Men att kränka någon, att kalla en främmande människa för en kränkning, bara på grund av hudton, är fel. Ordet betyder inte bara svart. Det är ett slavord, som används för att sätta sig över en annan. I det här fallet tror jag att vi står enade, du jag och de flesta andra att de i bilen utför en töntig, kränkande gärning som ropar något från sin bil och säkert ilar därifrån. Det där med att skynda därifrån är bara vad jag tror för jag ser personerna som fega. För rasism är feghet, okunskap och ignorans. Med kunskap förändras allt. Jag jobbar med rasism varje dag. Då inte genom att skriva i folks instagramforum utan genom ideella satsningar för att nå ut till människor med skev människosyn och förändra. Alla människor har fri vilja. Men det gäller att hålla i sär fri vilja och yttrandefrihetens gränser. Kränkningar av andra människor ingår inte under den rättigheten. Du vet detta, jag vet detta, eftersom att vi själva känner av när vi går över den gränsen. Vissa väljer ändå att göra det. Jag kan inte själv föra denna kampen. Det måste andra hjälpa till med. Andra som brinner för frågan. Jag tror att du är med. Jag hoppas att du känner som jag. 

Och en sak till, du skriver "genom att ni rusar upp er.." Ni? Du är ju med oss, men det är lite svårt att avgöra vilken sida du står på när du inte skriver vi? Du särskiljer liksom dig själv från resterande personer som backar @therealfakeadamtensta jag anar att du menar att kriget inte bekämpas på instagram. Sant. Men det är väl bättre, finare och vackrare att ge en person stöd i vilket forum som helst, hellre än att sitta inne med stödet? Jag tror du och jag står bredvid varandra. Och jag hoppas att du tar kampen vare dag fast någon annanstans i så fall, och att du är tydligare. För mig skapar du lite frågetecken"
 
Nu händer någonting. Någonting som får hela min morgon att glimma. Hen svarar, och inte med vilket svar som helst. Jag tycks ha påverkat hen vilket värmer mig innerligt. 

"Vilket svar asså, imponerad. Jag har inte så mycket att säga på det du skrev. Härligt att nån gör nytta utanför denna patetiska sociala media. Vill bara tilläga och vara ärlig med att jag, har verkligen inga som helst problem med att någon som är tjock smal eller har en annan hudton. Men det jag kan stå för är att jag tycker inte om Religionen Islam. Och sanna mina ord, detta inkluderar INTE alla människor som tror på Islam osv. Men av egen erfarenhet från personer som är starkt troende så har jag och kanske många andra fått en syn på människor med den tron som vi vidhåller oss till pga av olika skäl. Tack för mig."
 
Ta kampen. Ta en varje dag när någon förtrycks. Inte bara för sin hudton, sin religion, sitt kön eller sexualitet, utan när förtryck uppstår i vilken situation som helst. Du behövs! Alla måste hjälpas åt.

En kan integöra allt, men alla kan göra något!
 
Köp armbandet idag!
 
 

 
 
Kommentera inlägget här: