[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Fotavtryck

Kategori: Alla samlade verk

Många strävar efter att få lämna ett avtryck från sin existens till kommande generationer. Ibland känns det som vi satsar för stort i blindo när något så litet som att ta hand om sina egna restprodukter skulle kunna vara tillräckligt. Havet fylls på med plast, och annat skräp, som dödar djuren som lever där. Vid obduktioner av sköldpaddor har forskare upptäckt att de får i sig detta när de mistar skräpet för mat vilket rubbar matsmältningen och gör så att de flyter upp till ytan när de ska dyka efter mat. Detta resulterar bland annat i att många svälter ihjäl.Och på torra land ser det ut skadar sig vilda djur på konservburkar och dylikt. Kanske är det finaste och mest värdefulla avtrycket vi kan avge till våra kommande generationer att vi tänkte på dem och tog hand om våra restprodukter.
 
När jag var på kosläpp för någon vecka sedan var vi tusentals åskådare som kom för att få se dessa lyckliga kor släppas ut på sitt sommarbete. Det var ICA som agerade samarbetspartner och bjöd därmed på juice och bulle. Vi njöt av solsken och söta kossor som glatt hoppade omkring i naturen. När spektaklet sedan var över häpnades jag av hur grönskan plötsligt förvandlats till ett sopberg. Publiken kom, såg och skräpade ner! Längst min väg tillbaka till bilen gick jag och muttrade över hur hemskt jag tyckte att detta var, samtidigt som jag gick och plockade upp mosade juicetetror. Hur kan vi vara så nonchalanta? Naturen var huvudrollen som vi ena stunden hyllade för att sedan totalt skita i medan vi begav oss mot nästa spektakel som erbjöds. Jag tycker detta var nonchalant, arrogant och rent av förskräckligt. Vi liksom spottade naturen rakt i ansiktet efter att fått vara med om denna fina lilla stund. Skärpning!
 
Släng inte skräp i naturen Ta vara på allt skräp som du ansvarar för när du är ute i naturen i sommar. Det kanske är det finaste fotavtrycket du kan avge...
 
Klicka på bilden, vetja!
 
 

KOMMENTARER:

  • therese säger:
    2015-06-02 | 11:19:03
    Bloggadress: http://ttessanliindgren.blogg.se

    Hej, kör dagens blogg på bloggen, skulle vara roligt om du ville vara med :)

    kram /therese

    Svar: Hej Therese! Vilken ära! Jag är självklart på! Nu tar jag nog hissen upp till din blogg när jag ändå har dig på tråden ;)
    KRAM
    Annabelle
    Annabelle

  • therese säger:
    2015-06-02 | 11:30:40
    Bloggadress: http://ttessanliindgren.blogg.se

    sv: va bra :) bara att anmäla dig så är du med :) åh va kul och höra :)

    kram /therese

Kommentera inlägget här: