[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Djurplågeri

Kategori: Alla samlade verk, Små djur med svansar

Klockan är för mycket för att ens börja knopa ner alla tankar som leker tafatt i min skalle. Vad ska jag börja med; hur jag blev semivegetarian, hur jag kämpar för att INTE trycka upp just det i ansiktet på folk med hjälp av djurplågerifilmer, eller att jag, tillsammans med en grupp djurälskare på Facebook, antagligen precis räddat livet på ett litet djur som annars skulle bli ormmat? Det hör väl antagligen ihop, det stora hjärtat och den otroliga skulden jag känner för att ett liv vi väljer att skapa, sedan ska slaktas för att kanske bara slängas direkt i papperskorgen. 
 
Jo, för så är det. Vi slänger idag ca 40% av den mat vi tillagar. Det är ungefär 40 julskinkor av 100 kring jul. Jag tänker även på alla kycklingar som bränns upp för att de kanske bär på salmonella - som om dem led av det? Det handlar ju bara om att vi inte bör äta köttet. Kycklingarna, liksom grisarna, lever ju glada livet ändå. Eller de stackars lammen som precis föds och kommer få den bästa sommaren i sina liv. Förlåt - rättelse; den ENDA sommaren i sina liv. I oktober  blir de slaktade. Likväl killingarna, fast de slaktas i de flesta fall direkt när de födds för vi är inte intresserade av dem ändå. Det är råmjölken vi vill ha så vi kan göra getost. Killingarna blir i detta fall enbart en konkurrent när det kommer till mjölken. Och vi människor vinner alltid...
 
Ikväll dök det upp en bild på en stackars ungråtta i en minimal bur i ett forum jag är med i på Facebook. Ganska snabbt blir detta en tråd fylld av arga, ledsna och hjärtekrossade djurvänner som alla vill hjälpa till. Vi efterlyser en ägare som kan ta in en hane - rädda den - eftersom den tydligen är för stor att förtära för den nuvarande ägarens orm. Detta är alltså mot svensk lag. Det är olagligt att mata ormar med levande djur. Jag, liksom övriga i forumet, blir rasande. 
 
Hur fungerar dessa hjärtlösa människor? Hur kan de sätta ett djur i en så lite bur? Hur känns det att bestämma ödet, genom att minimera möjligheterna för flykt för bytet till noll? Att hålla i den skrikande lilla bebisen i svansen medan ormen slickar sig om munnen? 
 
HUR FUNGERAR DESSA  MÄNNISKOR? 
 
I naturen är det en annan sak. Makabert - ja, absolut, men bytet har en chans! Att ens ha en orm hemma borde ju vara djurplågeri för ormens del! 
 
Jag bli vansinnigt ledsen, men samtidigt orolig, då jag upplever denna självvalda situation, att mata en orm, fruktansvärt obehaglig. Och detta väljer som sagt folk! Vad är det so
 
 
m driver en människa till att vilja göra detta? För mig finns det ju bara ett svar och det är ondska, eventuellt okunskap, men främst ondska.
 
Jag vill uppmana ALLA som ser en opassande ägare till VILKET DJUR SOM HELST att anmäla djurägaren. Dessa människor ska inte ha djur, precis som pedofiler och våldtäktsmän inte vistas kring barn! 
 
Om du ser, eller hör, något konstigt där din magkänsla säger att djuret du tänker på lider så ring polisen! Det går också att anmäla anonymt. Här är en länk för hur du går till väga.
 
 
 
Och en djurplågerifilmsnutt... mest bara för att jag har ordet härinne och jag gör som jag vill!
Jag vill ändå passa på att varna för obehagliga bilder.
 
 
Kommentera inlägget här: