[Valid RSS]

I väntan på något nytt

Ett barn i skottlinje

Kategori: Alla samlade verk

I en tid då vi dagligen får nya insikter om vad vårt leverne kostar vår planet börjar shoppinghest få en bismak i min mun. När jag var barn tyckte jag att de vuxna, som ansåg att alla hjärtans dag enbart kommit till för kommersiell hets, var riktigt torra. För mig var det en dag att visa kärlek och kanske köpa något fint till den en hade kär, eller varför inte till sin mamma. Kanske är det just torr åren gjort mig när jag idag ser Åhléns reklam med den lilla gossen som ler in i kameran. Jag vill bara blunda. Jag vill krypa tillbaka under täcket och be till en högre makt att världen, en dag, ska skona dessa barn från oss vuxna som inte tänker längre än så.

Att använda en pojke som Lucia hade kanske fungerat. Det hade som värst kanske startat en debatt om sexuell läggning, men att göra vad Åhléns gör i begrepp att starta en rasistisk/antirasistisk hets för att öka sin försäljning på denna lilla grabbs bekostnad ENKOM på grund av hans hudfärg... Jag tycker det är magstarkt.

Jag har min pappa att tacka för mitt mörka hår och mina, annars icke så klassiskt svenska, ansiktsdrag. Han föddes och växte upp på Sicilien faktiskt, samma ö som självaste ursprungs-Lucia. Det sägs att hon hade mörkt hår, precis som jag, trots detta fick jag aldrig vara Lucia. Lucia skulle ju vara blond. Detta, om något, är ju faktiskt fel. Vi har gjort om original-Lucia till blond. Inte mörk som jag. Inte som Astrid Cederlöf som har sina rötter i Indien och utsågs till Lucia år 2012. Och självklart inte som pojken som Åhléns reklam. Hon ska tydligen vara blond?

Behöver jag säga att jag anser att detta är befängt? Att hud-, hår- och ögonfärgen egentligen har lika lite med Lucia att göra som morotens färg bland grönsaker. Moroten är orange. Den är väl lika mkt en grönsak för det? Varför skulle inte Lucia kunna vara svart? Hon är ju bara en symbol för ljus i vår mörkaste tid. Hon är en symbol. Jag står faktiskt i begrepp att ändra ordvalet till ”HEN är en symbol” men anar att jag kanske upprör ytterligare folkgrupper då. Inget jag dras för men jag önskar inte ge den gruppen ytterligare uttryck i media.

Personligen kommer jag bojkotta Åhléns under åtminstone hela nästa år. Det sägs att alla medel är okej i krig.., men ett barn? Varför sätta ett barn vid skottlinjen? I ett vuxet krig borde barn få vara barn och skyddas mot vuxnas sjuka vanföreställningar. Inte bli ett objekt för det. Och vem fick egentligen betala priset?

Till du söta lilla skruttunge som för en tid fick pryda våra reklambås med ditt underbara leende.
Jag vill att du ska veta att det finns så oerhört mycket vackert i världen. Det finns så mycket människor som kommer vilja dig väl och som kommer älska att se dig skratta och göra dig glad. Du kommer vara med om möten med människor som inspirerar dig, får dig att må bra eller som lär av dig, men också med människor som ibland skrämmer dig och gör dig lite ledsen. Kom då ihåg att du är lika mycket värd som alla som kämpar lika hårt som med att vara en bra människa. Att godhet ALLTID VINNER även om någon släcker ljuset omkring dig. Du tänder det med din fantastiska person, när du vill det. Du är värd att älskas.

 

Kommentera inlägget här: